System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim
CENTRUM

Umowy podpisane.

Walczaka i Warszawska do remontu!

Na tę inwestycję mieszkańcy Gorzowa czekali od lat! Prezydent Jacek Wójcicki podpisał dziś (6 lipca) umowę na przebudowę ulicy Walczaka, na odcinku od ulicy Piłsudskiego wraz z rondem w ul. Jagiełły i włączeniem w ul. Warszawską oraz przebudowę ulicy Warszawskiej w Gorzowie Wlkp. – II etap. Zadanie wykona firma Taumer Sp. z o.o. z Krakowa.

Przebudowa ulicy Warszawskiej będzie realizowana na odcinku o długości około 365 m od skrzyżowania z ulicą IX Muz do skrzyżowania z ul. Cichońskiego wraz z przebudową ul. Cichońskiego na odcinku o długości ok. 180 m.

Zakres robót:

  • przebudowa konstrukcji jezdni wraz z nawierzchnią,
  • przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną,
  • przebudowa chodnika,
  • budowa ścieżki rowerowej o nawierzchni asfaltowej,
  • przebudowa kanalizacji deszczowej,
  • oświetlenie w technologii energooszczędnych lamp LED,
  • przebudowa sieci wodociągowej,
  • usunięcie kolizji z sieciami podziemnymi.

Koszt przebudowy ul. Warszawskiej i Walczaka wraz z przebudową wodociągu to kwota około 14 848 730 złotych. Planowane zakończenie prac – koniec listopada br.

Realizacja przebudowy ulicy Warszawskiej jest planowana z uwzględnieniem dofinansowania ze środków pozyskanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś Priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach dla „Systemu zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”. Jednocześnie planowane jest sfinansowanie części tej inwestycji w zakresie ronda turbinowego i fragmentu ul. Jagiełły, jako drogi wojewódzkiej w ramach oszczędności na pozyskanej subwencji ogólnej z Ministerstwa Infrastruktury.

Miasto realizuje zadanie wspólnie z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gorzowie. Jest to druga wspólna inicjatywa, w ramach której PWiK przekazało swoją dokumentację projektową i upoważniło Miasto do wyłonienia w ramach przetargu wspólnego wykonawcy, który zrealizuje zarówno roboty drogowe jak i sieci stanowiące własność PWiK. Dzięki temu spółka będzie mogła wymienić swoje zniszczone sieci bez ponoszenia dodatkowych kosztów, które powstałyby gdyby roboty realizowała indywidualnie. Wyłoniony w przetargu nieograniczonym wykonawca będzie odpowiedzialny za przebudowę ulicy Walczaka i przebudowę ulicy Warszawskiej. Inwestorem robót drogowych: kanalizacji deszczowej, oświetlenia, torowiska i sieci trakcyjnej jest Miasto Gorzów Wlkp. Inwestorem robót dotyczących przebudowy sieci wodociągowej jest PWiK Sp. o.o. Nadzór nad robotami pełnić będzie doświadczona firma EKO INVEST S.A. ze Szczecina, która jednocześnie realizuje nadzór nad największą inwestycją Miasta – Odwodnienie zachodniej części miasta. Jej doświadczenie i profesjonalizm jest gwarancją dobrej jakości robót.

Tymczasowa organizacja ruchu na czas trwania przebudowy ul. Warszawskiej i Walczaka

Prace prowadzone będą zgodnie z zatwierdzonym w marcu projektem czasowej organizacji ruchu, który był opiniowany przez Komendą Miejską Policji, MZK oraz merytoryczne wydziały Urzędu Miasta. Roboty wykonywane będą etapowo tak, aby zminimalizować utrudnienia dla pieszych i kierowców oraz umożliwić prawidłowe funkcjonowanie komunikacji publicznej oraz dostęp do posesji zlokalizowanych w rejonie przebudowywanych ulic.

Podział na etapy i ich zakres skoordynowano z organizacją ruchu na czas przebudowy ul. Borowskiego oraz realizacją II etapu programu KAWKA, które realizowane będą równolegle.
Wydzielone zostały dwa główne etapy, które wprowadzone będą najprawdopodobniej w następującej kolejności:

  • etap I – zamknięcie skrzyżowanie ulic Jagiełły – Walczaka, zamknięcie ulic dochodzących do ww. skrzyżowania na odcinkach: ul. Warszawska do ul. 9 Muz, ul. Walczaka do Góry Powstańców oraz Jagiełły do ul. Dzieci Wrzesińskich;
  • etap II – zamknięcie ul. Walczaka od skrzyżowania z ul. Góra Powstańców do ul. Piłsudskiego oraz zamknięcie ul. Cichońskiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Teatralną i Warszawską.

ETAP 1

Na czas I etapu objazd główny dla komunikacji publicznej (w tym również dla komunikacji zastępczej za tramwaje) i pojazdów indywidualnych wyznaczony zostanie ulicami: Sikorskiego – Teatralną – Podmiejską – Pomorską – przez Rondo Ofiar Katynia do ul. Walczaka.

W tym czasie ul. Walczaka od ul. Piłsudskiego funkcjonować będzie jako droga „ślepa”, bez przejazdu do ul. Jagiełły. Natomiast ruch z ul. Jagiełły skierowany zostanie w ul. Dzieci Wrzesińskich oraz poprzez manewr zawracania w ul. Drzymały.

Objazd alternatywny dla kierowców w kierunku północnej części miasta wyznaczony zostanie od ul. Jagiełły ulicami: Wybickiego – Łokietka – Kosynierów Gdyńskich – Roosevelta – Al. Ks. Andrzejewskiego – Al. Ruchu Młodzieży Niezależnej – Walczaka. Trasa objazdu będzie jednocześnie wykorzystywana jako objazd zamkniętej ul. Borowskiego.

ETAP 2

W etapie II wyłączana z ruchu będzie ul. Walczaka. Prace prowadzone będą podetapami tak, aby maksymalnie długo zachować dojazd do posesji i instytucji zlokalizowanych wzdłuż ul. Walczaka.

Równolegle planowane jest zamknięcie ul. Cichońskiego (remont nawierzchni) wraz ze skrzyżowaniem z ul. Warszawską i Teatralną. Wówczas ul. Sikorskiego od skrzyżowania z ul. Dzieci Wrzesińskich i Herberta funkcjonować będzie jako droga „ślepa” bez przejazdu. Objazdy dla komunikacji publicznej i pojazdów indywidualnych wyznaczone zostaną od skrzyżowania przy Katedrze ulicami: Jagiełły – Warszawską – Podmiejską – Pomorską. Podobnie jak w etapie 1 funkcjonować będzie objazd alternatywny ulicami: Wybickiego – Łokietka – Kosynierów Gdyńskich – Roosevelta – Al. Ks. Andrzejewskiego – Al. Ruchu Młodzieży Niezależnej – Walczaka.

Dokładne terminy rozpoczęcia robót w każdym z etapów zostaną szczegółowo podane po przedstawieniu przez Wykonawcę zadania harmonogramu. Przed wprowadzeniem każdego z etapów mieszkańcy będą szczegółowo informowani o spodziewanych utrudnieniach, trasach objazdów, trasach linii autobusowych i rozmieszczeniu przystanków czasowych.

W obu etapach zawieszone będzie kursowanie linii tramwajowych nr „1” i „3”, a w ich miejsce funkcjonować będzie zastępcza komunikacja autobusowa na trasie Zakład Energetyczny – Silwana – Zakład Energetyczny.

Ewa Sadowska
Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta

Marcin Pejski
Rzecznik Prasowy MZK
Fot. Łukasz Kulczyński

POWRÓT
GÓRCZYN