System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim
CENTRUM

Przebudowa sieci tramwajowej – ul. Kostrzyńska

Cała inwestycja obejmuje przebudowę drogi o długości ok. 3,7 km.

Droga wojewódzka nr 132 stanowi główną oś komunikacyjną na kierunku wschód – zachód dla mieszkańców powiatu gorzowskiego.

Cała inwestycja „Przebudowa ulicy Kostrzyńskiej” obejmuje przebudowę drogi o długości ok. 3,7 km i obejmuje trzy zasadnicze odcinki:

Odcinek 1
Kompleksowa przebudowa drogi na odcinku od Placu Słonecznego do skrzyżowania z ul. Dobrą ok. 1 900 m długości (realizacja robót 2017-2018)

Odcinek 2
Remont drogi na odcinku od skrzyżowania z ul. Dobrą do węzła S3 ok. 1.142 m długości (realizacja robót 2017-2018)

Odcinek 3
Kompleksowa przebudowa drogi na odcinku od węzła S3 do granic miasta ok. 686 m (dokumentacja projektowa – w trakcie).

Rozbudowa będzie polegała w szczególności na:

  • wzmocnieniu i poszerzeniu istniejącej drogi do szerokości 7,00 m,
  • przebudowie skrzyżowania ulic Kostrzyńska-Dobra-Warzywna,
  • przebudowie torowiska tramwajowego wraz z pętlą przy ul. Warzywnej, trakcji tramwajowej, peronów i przystanków tramwajowych,
  • rozbiórce istniejącego wiaduktu drogowego i budowie nowego wiaduktu drogowego nad linią kolejową nr 203 Tczew-Kostrzyn oraz nr 415 łączącą stację Gorzów Wlkp. ze stacją Myślibórz.

W projekcie przewidziano budowę chodników, ścieżek rowerowych, budowę zatok autobusowych. Przedsięwzięcie zakłada budowę kanalizacji deszczowej, przebudowę oraz budowę wylotów kanalizacji do rzeki Warty wraz z separatorami, wycinkę kolidujących drzew i nowe nasadzenia zieleni wraz z urządzeniem nowych trawników. W ramach przebudowy i rozbudowy układu drogowego wybudowane zostanie oświetlenie drogowe wzdłuż drogi z doświetleniem na przejściach dla pieszych. Nowe latarnie oświetleniowe w technologii energooszczędnej LED zasilane będą z istniejących obwodów oświetlenia drogowego.

Zakres robót dotyczący torowiska i sieci trakcyjnej

Linia tramwajowa

Obecnie dwutorowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Kostrzyńskiej zlokalizowana jest jako torowisko wydzielone, ze słupami trakcyjnymi na międzytorzu, tory nie posiadają odwodnienia. Wzdłuż ul. Kostrzyńskiej zlokalizowane są trzy zespoły przystanków tramwajowych: „MZK”, Tartaczna” – bez wysepek przystankowych w kierunku do Wieprzyc, „Plac Słoneczny. Pętla tramwajowa „Wieprzyce” z przystankiem dla wysiadających przy torze przejazdowym oraz dwa przystanki dla wsiadających przy dwóch torach wyjazdowych w układzie mijankowym.

W ramach inwestycji do wykonania jest:

  • na odcinku od przystanku Plac Słoneczny do pętli Wieprzyce – jednotorowa linia (z wahadłowym ruchem dwukierunkowym), z mijanką w środku długości tego odcinka (przystanki „Tartaczna”).
  • na wyjeździe z przystanków „pl. Słoneczny” w stronę Wieprzyc, w miejscu przejścia z linii dwu w jednotorową – jednotorowa krańcówka w układzie przechodnim (z wjazdem zarówno od strony centrum jak i od Wieprzyc) na długość dwóch składów tramwajowych (każdy o długości do 30 m).
  • w obrębie pętli Wieprzyce – nowy tor umożliwiający wyjazd z zajezdni do centrum poprzez pętlę tramwajową.

Nowe tory tramwajowe w miarę możliwości przebiegają śladem i niweletą torów istniejących.
Na długości torów zaprojektowano odwodnienie podtorza na międzytorzu albo z boku torów,
w postaci drenażu z karbowanych, perforowanych (górna połowa przekroju) rur z tworzyw sztucznych o średnicy wewnętrznej 100 mm w zasypce żwirowej i studzienek odwadniających. Do wykonania są również przystanki o długości 30 m które są połączone z przejściami dla pieszych o długości 4m.

Sieć trakcyjna

Do wykonania jest sieć trakcyjna łańcuchowa od ul Plac Słoneczny do pętli tramwajowej. Sieć łańcuchowa rozwieszona jest na konstrukcjach stalowych indywidualnych wzdłuż torowiska, w międzytorzu, oraz na poprzeczkach.
Zakres robót związanych z budową sieci trakcyjnej pod nowy układ torowy obejmuje:

  • Demontaż słupów trakcyjnych;
  • Montaż słupów trakcyjnych;
  • Demontaż lin poprzecznych zawieszenia sieci;
  • Montaż lin poprzecznych zawieszenia sieci
  • Demontaż przewodu jezdnego
  • Montaż przewodu jezdnego
  • Demontaż osprzętu
  • Montaż osprzętu
  • Regulacja sieci
  • Prace tymczasowe dla zapewnienia ciągłości ruchu
  • Utylizację bądź złomowanie materiałów z rozbiórki

Istniejący układ zasilania i sekcjonowania sieci trakcyjnej tramwajowej na przebudowywanym odcinku ul. Kostrzyńskiej pozostaje bez zmian. Zmianie podlega lokalizacja punktów zasilających i powrotnych względem istniejącego układu oraz zmiana ilości kabli doprowadzanych ze stacji prostownikowej do punktów zasilającego PZ2 i powrotnego PP2 zlokalizowanych w rejonie skrzyżowania ul. Kostrzyńskiej z pl. Słonecznym.
W zakres przebudowy trakcyjnych linii kablowych zasilających i powrotnych wchodzi:

  • demontaż istniejących trakcyjnych linii kablowych zasilających i powrotnych 0,66kV DC o długości trasy kablowej 1254m,
  • ułożenie trakcyjnych linii kablowych zasilających i powrotnych 0,66kV DC o długości trasy kablowej 1102m

 

 

Opracowała: Aniceta Rother-Bodzon 15.02.2017r.

POWRÓT
GÓRCZYN