System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim
CENTRUM

Rewolucja komunikacyjna w mieście

Blisko 10 kilometrów nowych torów tramwajowych, przebudowa kilkunastu odcinków miejskich ulic oraz budowa ponad 20 nowych wiat przystankowych i małej infrastruktury wokół realizowanych inwestycji to plan miasta na najbliższe lata.

Rozpoczęła się realizacja największego projektu komunikacyjnego w powojennym Gorzowie.

W czerwcu prezydent Jacek Wójcicki w Ministerstwie Rozwoju podpisał umowę na dofinasowanie projektu System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. Inwestycja ma wartość blisko 200 milionów złotych, z czego prawie 85 milionów to dofinasowanie z Unii Europejskiej, w ramach Priorytetu VI (Rozwój Niskoemisyjnego Transportu Zbiorowego w miastach).

– Rozpoczynamy ogromny projekt modernizacji naszego transportu publicznego. To przede wszystkim projekt, który ma na celu zmodernizowanie linii tramwajowych, budowę nowej linii, zakup tramwajów oraz modernizację infrastruktury komunikacyjnej. To przedsięwzięcie jest największym projektem inwestycyjnym, realizowanym w mieście od kilkudziesięciu lat. Tak dużego projektu obejmującego zasięgiem praktycznie całe miasto, do tej pory nie było – powiedział we wtorek prezydent Wójcicki.

W ramach szeregu inwestycji w Gorzowie, wyremontowanych i wybudowanych od podstaw zostanie łącznie prawie 10 km linii tramwajowych. Wraz z nimi zmodernizowane zostanie kilka ulic. Wdrożony zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej i zainstalowany nowy monitoring. Inwestycje dotyczą także taboru, czyli autobusów i tramwajów.  Część zadań jest w trakcie realizacji.

I. Przebudowa ul. Kostrzyńskiej w Gorzowie Wlkp. – przebudowa torowiska na odcinku od Placu Słonecznego do pętli na Wieprzycach

Czas realizacji III kw. 2017 r. – II kw. 2018 r.
– odcinek od Placu Słonecznego do węzła S3,
– łącznie 3 km przebudowy,
– wzmocnienia i poszerzenie istniejącej drogi do szerokości 7 m,
– przebudowa torowiska tramwajowego wraz z pętlą przy ul. Warzywnej,
– budowa chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, kanalizacji deszczowej, nowe nasadzenia zieleni,
– przystanki o długości 30 m, które są połączone z przejściami dla pieszych o długości 4m.

II. Przebudowa drogi i torowiska wzdłuż ulicy Sikorskiego

Czas realizacji III kw. 2017 r. – II kw. 2019 r.
– odcinek od Cichońskiego do ul. Dworcowej,
– wymiana torowiska przy skrzyżowaniu z ul. Jancarza,
– łącznie 1,5 km do przebudowy,
– wymiana całej infrastruktury towarzyszącej: chodników, małej architektury, peronów przystankowych,
– przebudowa sieci kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej,
– wymiana 7 wiat przystankowych,
– postawiona zostanie jedna wiata rowerowa ,
– start planowany na IV kwartał 2017.

III. Przebudowa drogi w zakresie przebudowy torowiska – ul. Walczaka na odcinku od stacji Shell (ul. Walczaka 25B) do Ronda Gdańskiego

Czas realizacji III kw. 2017 r. – III kw.2018
– odcinek od stacji SHELL do Ronda Gdańskiego,
– łącznie 1,1 km do przebudowy wraz odwodnieniem,
– przebudowa zjadów oraz skrzyżowań: Walczaka z Dowgielewiczowej,
– 4 nowe wiaty z ławkami.

IV. Przebudowa drogi wraz z przebudową torowiska tramwajowego w ul. Chrobrego na odcinku od skrzyżowania z ulicą Sikorskiego do skrzyżowania z ulicą Roosevelta

Czas realizacji III kw. 2018 r. – IV kw. 2019 r.
– odcinek od Sikorskiego do Roosevelta,
– łącznie 1,7 km do przebudowy,
– wymiana całej infrastruktury towarzyszącej: chodników, małej architektury, peronów przystankowych,

V. Przebudowa drogi wraz z przebudową torowiska w ul. Dworcowej

Czas realizacji: III – IV kw. 2018 r.
– 180 m nowego toru i trakcji,
– 1 nowa wiata,
– nowa nawierzchnia jezdni i chodników,
– będzie odwrócony kierunek ruchu, ruch od „Rolnika” do dworca PKP.

VI. Budowa nowej linii tramwajową na odcinku od Ronda Ofiar Katynia do skrzyżowania z ul. Szarych Szeregów

Czas realizacji II kw. 2019 r. – III kw. 2021
– łączna długość – 3,4 km ,
– przebudowa skrzyżowań: Piłsudskiego z Czereśniową, Piłsudskiego z ul. Niepodległości, Ronda Górczyńskiego, ul. Okulickiego z ul. Kombatantów,
– wiata rowerowa i parking samochodowy przy torze odstawczym,
– 3 nowe zatoki autobusowe,
– 9 par przystanków tramwajowych.

Prezydent zapowiedział, że projekt rozpocznie się od przebudowy budowy Kostrzyńskiej, która ruszy w najbliższych dniach. Następnie zmodernizowane zostaną kolejne ulice miasta wraz z torowiskami tramwajowymi. Wśród nich będą ulice Sikorskiego, Chrobrego oraz Dworcowa, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy. Modernizacji zostanie poddane torowisko wzdłuż ulicy Walczaka. Za jeden z najtrudniejszych etapów projektu prezydent uznał budowę nowej linii tramwajowej na największe gorzowskie osiedle mieszkaniowe Górczyn.

Miejski Zakład Komunikacji uczestniczy w realizacji projektu. Zadaniem spółki jest modernizacja zajezdni oraz zakup nowych tramwajów. Prezes MZK Roman Maksymiak uznał, iż po zakończeniu tych inwestycji tabor komunikacji w Gorzowie będzie jednym z najnowocześniejszych w Polsce, ale najpierw mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość.

– Żeby było lepiej, to musimy przejść przez ten zły okres. Jeszcze w tym miesiącu zostanie podpisana umowa na dostawę tramwajów. Sądzimy, że z końcem 2018 roku pierwsze tramwaje w Gorzowie się pojawią. Sądzę, że będą to takie tramwaje, które będą w sam raz dla Gorzowa. Zostały uszyte na miarę Gorzowa w zakresie wielkości, w zakresie wyposażenia, tego wszystkiego, co oczekuje miasto Gorzów – powiedział Maksymiak.

Konferencja
fot. Łukasz Kulczyński

POWRÓT
GÓRCZYN