System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim
CENTRUM

Tramwaje w urodzinowym prezencie

W czwartek 2 lipca br., dokładnie w 763 urodziny miasta, na gorzowskie tory wróciły tramwaje. Na razie nowoczesne „Twisty” obsługują tylko trasę na linii numer 1.

W pierwszym promocyjnym przejeździe udział wzięli mieszkańcy Gorzowa i zaproszeni przez prezydenta miasta goście. Przejazd tramwajami, w dniu ich powrotu na tory, dla pasażerów był bezpłatny.

  • To historyczny moment dla miasta. Po raz pierwszy bowiem w powojennej historii Gorzowa, zarówno infrastruktura jak i wagony, zostały wymienione w tak ogromnym zakresie. To powód do radości i dumy, bo choć towarzyszyły nam spore trudności, projekt dopuszczenia do ruchu nowych, bardzo nowoczesnych wagonów tramwajowych produkcji bydgoskiej Pesy udało się zrealizować – podkreślił, nie kryjąc zadowolenia, prezydent miasta Jacek Wójcicki.

Pierwsze tramwaje na gorzowskie tory wyjechały w urodziny miasta. – Mamy gotowy, oddany do użytku mieszkańców deptak i zbieg tych okoliczności sprawia, że 763 urodziny z pewnością przejdą do historii – dodał prezydent.

Ostatni raz tramwaj po gorzowskich torach przejechał 30 września 2017 r. Od tego czasu wzdłuż torów tramwajowych rozpoczęły się prace remontowe, a pasażerowie przesiedli się do autobusów, w ramach komunikacji zastępczej.

Zawieszenie komunikacji tramwajowej było związane z modernizacją gorzowskich torowisk, mającą poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz dostosować je do nowoczesnych wozów tramwajowych typu Twist, zamówionych w bydgoskiej Pesie. Miejski Zakład Komunikacji kupił 14 takich pojazdów elektrycznych za ponad 115 mln zł, co pozwoliło na wymianę starego i wyeksploatowanego taboru.

„Twist” został zaprojektowany specjalnie dla Gorzowa. To połączenie klasyki z nowoczesnością. Niskopodłogowy tramwaj, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Gorzowskie Twisty są klimatyzowane, monitorowane, wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów. Pasażerowie mają dostęp do sieci Wi-Fi i gniazdek USB.

Twist dla Gorzowa zyskał już uznanie ekspertów, którzy za funkcjonalność i design przyznali mu tytuł „Dobry wzór 2018” w jubileuszowym, 25. Konkursie, organizowanym przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. – Jestem przekonany, że jego walory docenią też pasażerowie – zaznaczył obecny podczas uroczystości prezes Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.

Pierwsze dwa tramwaje zabrały zgromadzonych na Starym Rynku pasażerów w przejażdżkę do pętli przy Silwanie i z powrotem. Po nich, na tory wyjechały pozostałe tramwaje, zgodnie z obowiązującym od 2 lipca rozkładem jazdy.

Lina nr 1 prowadzi z zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej do pętli przy „Silwanie”. Trasa tej linii wiedzie ulicami: Kostrzyńską, Aleją 11 listopada, Sikorskiego, Warszawską, Pomorską i Walczaka. Wzdłuż tych ulic pojawiły się nowe znaki drogowe, ostrzeżenia, oznakowanie poziomie, które przywróciły organizację ruchu z jeżdżącymi po Gorzowie tramwajami.
W związku z przywróceniem komunikacji tramwajowej Miejski Zakład komunikacji wspólnie z miastem przygotowało kampanię informacyjną, by przypomnieć mieszkańcom, w tym głównie kierowcom, by szczególnie zwracali uwagę na znaki drogowe i nadjeżdżające tramwaje.

MZK kolportuje ulotki z informacją o zasadach bezpieczeństw w ruchu z tramwajami. Został przygotowany też spot, pokazujący konsekwencje zderzenia tramwaju z samochodem osobowym, który jest emitowany w mediach społecznościowych i przed seansami w gorzowskich kinach. Na tylnych szybach gorzowski autobusów pojawią się plakaty, informujące o powrocie komunikacji tramwajowej.

Inwestycja pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” ma wartość blisko 200 mln złotych, z czego prawie 99 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oś priorytetowa VI Rozwój Niskoemisyjnego Transportu Zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita długość zmodernizowanych linii tramwajowych docelowo ma wynieść 6,55km.

Zakup 14 tramwajów odbył się w ramach projektu pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna”, z którego dofinansowanie wyniosło ponad 74 mln zł, a wartość projektu ponad 123,5 mln zł.



Wydział Promocji i Informacji
fot. Łukasz Kulczyński / Bartłomiej Nowosielski

POWRÓT
GÓRCZYN