Komputerowy model ruchu dla Gorzowa, opracowanie tzw. studium wykonalności z analizą kosztów i korzyści, czy koncepcji budowy nowych tras tramwajowych w mieście – to tylko część zadań, które zostaną przygotowane przez wykonawcę dokumentacji dla projektów: „System Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Gorzowie Wlkp. i „System Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna”. Dziś Urząd Miasta ogłosił w tym zakresie przetarg nieograniczony.
W ramach zadania powstaną m.in. dwa kluczowe dokumenty niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie na tak zwany projekt tramwajowy czyli „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” Cały projekt został podzielony, zgodnie z realizowanymi zadaniami kompetencyjnymi, na dwóch beneficjentów – Miasto Gorzów Wlkp. oraz MZK Sp. z o.o.
W ramach swojego projektu Miasto złoży wniosek o dofinansowanie przebudowy infrastruktury tramwajowej w mieście, budowy sytemu informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu bezpieczeństwa pasażerów jak również dofinansowanie do budowy nowych tras tramwajowych. Spółka natomiast (w późniejszym terminie) złoży wniosek o dofinansowanie do zakupu 14 nowych tramwajów niskopodłogowych oraz modernizacji zajezdni tramwajowej. Pomimo, iż zamierzenia te stanowią odrębne projekty i wymagają opracowania dwóch niezależnych studiów wykonalności, analizy przeprowadzane w ramach tworzenia tych dokumentów wzajemnie się przenikają i w ostateczności oba te działania mają wspólny mianownik – zwiększenie liczby pasażerów gorzowskiej komunikacji tramwajowej. Dlatego w celu zabezpieczenia spójności obu dokumentów aplikacyjnych, na mocy zawartego porozumienia, Miasto Gorzów Wlkp., w imieniu i na rzecz MZK, dokona wyboru wykonawcy dokumentu studium wykonalności dla projektu dotyczącego zakresu spółki, który równocześnie opracuje studium dla projektu infrastrukturalnego realizowanego przez Miasto.
W ramach niniejszego zamówienia, poza opracowaniem studium wykonalności dla obu projektów, zlecone zostaną temu samemu wykonawcy dokumenty, które są niezbędne z punktu widzenia samej realizacji działań w ramach projektu tramwajowego jak również wyniki tych opracowań potrzebne są autorowi studium wykonalności do przeprowadzenia rzetelnej analizy kosztów i korzyści obu projektów.
Jednym z opracowań jest komputerowy model ruchu dla miasta Gorzowa, którego wykonanie będzie oparte o wyniki badań natężenia ruchu oraz badań preferencji użytkowników komunikacji miejskiej, które zostały wcześniej zlecone przez Miasto i aktualnie trwa zbieranie stosownych danych niezbędnych do wykonania tego modelu.
Trzeba wspomnieć, iż poza tym iż model ten posłuży do opracowania stosownej prognozy ruchu w ramach dokumentacji aplikacyjnej, będzie jednocześnie narzędziem dla urbanistów do opracowania tzw. studium uwarunkowań w zakresie układu komunikacyjnego centrum miasta Gorzowa. Na podstawie tego modelu możliwe będzie przeprowadzenie stosownych analiz ruchowych, które dadzą nam odpowiedzi na pytania, jak rozłoży się ruch w mieście w przypadku dokonania istotnych zmian w jego prowadzeniu w stosunku do obecnie istniejącego.
Opracowana zostanie również koncepcja budowy nowych tras tramwajowych mających zapewnić tramwajową obsługę komunikacyjną osiedla Górczyn zgodnie z wcześniej przyjętym wariantem rozbudowy sieci tramwajowej. Dokument ten będzie odpowiadał na wszelkie wątpliwości co do ostatecznego przebiegu, ilości przystanków czy też technologii samego torowiska. Jednocześnie przeanalizowane zostaną inne przyszłościowe trasy tramwajowe.
Kolejnym elementem zamówienia jest opracowanie dokumentacji technicznej na budowę systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu bezpieczeństwa pasażerów, stanowiącego jeden z elementów tego projektu. Dzięki tej dokumentacji dobrane zostaną parametry wszystkich urządzeń, kamer, wyposażenia autobusów i tramwajów czy też rodzaju tablic mających zapewnić sprawne działanie tego systemu w przyszłości, jak również infrastruktura czysto energetyczna związana z zapewnieniem energii czy też możliwości przesyłu danych. Dzięki temu w ramach prowadzonych prac, zarówno przy przebudowie czy rozbudowie sieci tramwajowej czy też innych inwestycji wpisanych do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego, będzie można sukcesywnie rozbudowywać system, aż do osiągnięcia ostatecznego kształtu.
Ewa Sadowska-Cieślak
Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta