Za kilka lat będziemy jeździć po Gorzowie nie tylko nowoczesnymi tramwajami, ale również nowymi trasami – a to dzięki budowie nowej linii tramwajowej.
Wizja transportu publicznego w Gorzowie Wielkopolskim zakłada funkcjonowanie oraz rozwój nowoczesnego i proekologicznego transportu zbiorowego, spełniającego oczekiwania pasażerów – w sposób tworzący z tego transportu realną alternatywę dla podróży realizowanych własnym samochodem osobowym.
Celem projektu jest zwiększenie jakości usług publicznego transportu zbiorowego poprzez zintegrowanie go w jeden spójny, metropolitarny system transportowy. Cele projektu zakładają rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego i integracje systemów publicznego transportu zbiorowego. Dzięki podejmowanym działaniom nastąpi zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawa płynności ruchu i ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne.
Cele szczegółowe projektu to m.in.:
- rozwój społeczno-gospodarczy regionu i zwiększenie jego atrakcyjności m.in. dla potencjalnych inwestorów,
- zwiększenie dostępności komunikacyjnej, zwiększenie integracji różnych środków transportu (dzięki czemu multimodalne podróże staną się łatwiejsze dla użytkowników)
- stworzenie alternatywy dla komunikacji indywidualnej, a zarazem zwiększenie udziału komunikacji zbiorowej (zwłaszcza tramwajowej) oraz zmniejszenie obciążenia sieci ruchem samochodów,
- skrócenie czasu przejazdu,
- wzrost liczby pasażerów tramwajów,
- ochrona środowiska poprzez wsparcie transportu niskoemisyjnego oraz zmniejszenie całościowego oddziaływania systemu transportowego na środowisko i klimat,
- poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżujących,
- poprawa i zwiększenie dostępności komunikacji tramwajowej dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej tymczasowej lub stałej.
Osiągniecie celów związanych z modernizacją podsystemu tramwajowego pozwoli na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej miasta i poprawy warunków życia jego mieszkańców. Głównym miernikiem poprawy warunków życia mieszkańców w warunkach oddziaływania projektu są oszczędności czasu podróżowania transportem w mieście oraz zmniejszenie obciążenia sieci ruchem samochodów. Innymi oczekiwanymi efektami budowy nowych tras tramwajowych są:
- zwiększenie liczby pasażerów podróżujących komunikacją tramwajową,
- przeniesienie części przewozów z linii autobusowych na tramwajowe,
- zmniejszenie liczby wypadków drogowych,
- zwiększenie płynności ruchu pojazdów transportu publicznego i zlikwidowanie przeszkód w ruchu,
- zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska i poprawę jakości powietrza,
- zmniejszenie hałasu emitowanego do środowiska,
- poprawa estetyki ulic.
W ramach projektu zrealizowana będzie inwestycja pn. Budowa nowej linii tramwajowej.
Obecnie została stworzona koncepcja budowy nowej linii tramwajowej. Koncepcję stworzono dla pięciu odcinków. Analiza wykazała, że najbardziej pożądana jest budowa linii tramwajowej na osiedle Górczyn – odcinek „A”. Odcinek A obejmuje budowę linii tramwajowej na następującej trasie: od ronda Ofiar Katynia przez aleje Ruchu Młodzieży Niezależnej, J. Piłsudskiego, Górczyńska, L. Okulickiego do ul. Szarych Szeregów. Dodatkowo zostały uwzględnione przejścia podziemne w ulicy Piłsudskiego.
Przetarg na dokumentację projektową zostanie ogłoszony w III kwartale 2017 r. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na II kwartał 2019 r. i potrwa do końca 2021 roku.
- Rys. 1 – Plan rozbudowy sieci tramwajowej
- Rys. 2.6 ark. 1 – Odcinek A Wariant Preferowany
- Rys. 2.6 ark. 2 – Odcinek A Wariant Preferowany
- Rys. 2.6 ark. 3 – Odcinek A Wariant Preferowany
- Rys. 2.6 ark. 4 – Odcinek A Wariant Preferowany
- Rys. 2.6 ark. 5 – Odcinek A Wariant Preferowany
- Rys. 3.4 ark. 1 – Odcinek C Wariant Preferowany
- Rys. 3.4 ark. 2 – Odcinek C Wariant Preferowany