System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim
CENTRUM

Autobusy zastąpią tramwaje

Jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w październiku, zostanie zawieszona ostatnia kursująca jeszcze linia tramwajowa – numer 2. Na około dwa lata Gorzów będzie bez tramwajów.

Wkrótce rozpocznie się przebudowa torowiska na Kostrzyńskiej i na Walczaka, a także budowa deptaka na Sikorskiego. Wówczas tramwaje nie będą miały możliwości zawracania – na czas remontów ulic zjadą do zajezdni na Wieprzycach.

Z chwilą unieruchomienia tramwajów zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza na liniach:

Linia T-1 (Wieprzyce – Silwana),

Linia T-2 (Zakład Energetyczny ul. Sikorskiego – Osiedle Piaski)

W dalszym etapie prac remontowych trasy linii komunikacji zastępczej ulegną znacznej zmianie. Gdy zostaną zamknięte ulice Sikorskiego i Kostrzyńska, ich przebieg będzie następujący:

Linia T-1 – w relacji Silwana – Staszica ( Walczaka – Pomorska – Warszawska – Plac Staromiejski – Jagiełły – Wybickiego – Łokietka – Estkowskiego – Al. Konstytucji 3 Maja – Marcinkowskiego – Os. Staszica) – z częstotliwością co 10 minut w dni robocze i co 12 minut w soboty, niedziele i święta. Na przystanku AWF (ul. Wybickiego) będzie możliwość przesiadki na linię T-2 w kierunku Al. 11-go Listopada. Natomiast na ul. Marcinkowskiego będzie możliwość przesiadki do autobusów jadących do Wieprzyc.

Linia T-2 – w relacji Piaski – 11-go Listopada (Os. Piaski – Kazimierza Wielkiego – Mieszka I – Borowskiego – Kosynierów Gdyńskich – Estkowskiego – Sikorskiego – Al. 11-go Listopada) – z częstotliwością co 10 minut w dni robocze i co 12 minut w soboty, niedziele i święta,

Linia T-4 – w relacji Wieprzyce – Osiedle Staszica  (Wieprzyce ul. Warzywna – Dobra – Szczecińska – Myśliborska – Marcinkowskiego – Os. Staszica) – z częstotliwością co 20 minut w szczycie i co 30 minut po szczycie w dni robocze i co 30 minut w soboty, niedziele i święta.

Na ul. Myśliborskiej (przystanek Rondo Myśliborskie) będzie możliwość przesiadki do autobusów linii T-1 oraz autobusów obsługujących inne rejony miasta (Zawarcie, Zakanale, Górczyn, Janice).

MZK zwiększa liczbę autobusów

W 2016 roku Spółka wydzierżawiła na okres 10 lat dziesięć fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 12. Ponadto Spółka zawarła umowę leasingu finansowego na dostawę kolejnych 15 nowych autobusów w 2017 roku. Z projektu dofinansowanego z RPO L, MZK zakupi w 2018 r. 10 autobusów, w tym 6 hybrydowych. Zmodernizowane zostaną też dwa używane autobusy.

Władze miasta, mając na uwadze wartości historyczne transportu tramwajowego, powstałego w roku 1899 w ówczesnym mieście Landsberg, postanowiły utrzymać i – wobec możliwości dotacji – rozbudować istniejącą infrastrukturę tramwajową.

Determinantą planowanego obecnie etapu modernizacji i rozbudowy sieci tramwajowej jest wysokość przyznanego miastu dofinansowania, która wraz z projektem MZK wynosi ok. 37,5 mln euro. W pierwszej kolejności postanowiono przeznaczyć środki na zakup 14 nowych niskopodłogowych tramwajów, lecz aby mogły one obsłużyć pasażerów, konieczna jest przebudowa istniejącej infrastruktury tramwajowej. Pozostałe środki przeznaczono na budowę nowej linii w kierunku osiedla Górczyn. Dofinansowanie stanowi ok. 61% środków przeznaczonych na tę inwestycję dla Miasta i ok. 75% dla spółki.

Po modernizacji torowisk i zakupie nowych pojazdów w Gorzowie będą cztery linie tramwajowe.

Dariusz Wieczorek
Wydział Promocji i Informacji


fot. Daniel Adamski

POWRÓT
GÓRCZYN