Pierwszy nowy tramwaj dla Gorzowa, o seryjnym numerze 001, budowany w bydgoskiej firmie Pojazdy Szynowe Pesa, jest już prawie gotowy.
Do Gorzowa ma trafić z Bydgoszczy 14 tramwajów; niskopodłogowych, trójczłonowych, jeżdżących w dwóch kierunkach – nowoczesnych pojazdów o nazwie Twist. Prace nad kolejnymi są bardzo intensywne.
Już w najbliższym czasie pierwsze tramwaje pojawią się na testach w Gorzowie; będą musiały przejechać określoną ilość kilometrów, ewentualne usterki będą usuwane na miejscu.
Prowadzić je będą gorzowscy motorniczowie; dziesięciu już się szkoli w Bydgoszczy, w zakładzie producenta.
Tramwaj Twist Pesa zaprojektowała z myślą o Gorzowie Wielkopolskim. Design pojazdu połączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorcami. Tramwaj będzie niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygodny wjazd, także wózkiem dziecięcym, umożliwi rampa dla inwalidów.
Komfort we wnętrzu zapewni klimatyzacja, zarówno w kabinie motorniczego, jak i w przedziale pasażerskim. Tramwaj, dzięki jednoprzestrzennej budowie, połączy przestronność z wygodą podróżowania, dając poczucie bezpieczeństwa, nad czym dodatkowo czuwać będzie system monitoringu. Wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów.
Zastosowane falowniki trakcyjne umożliwiają odzysk energii podczas hamowania, w znacznym stopniu przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów będzie dostępność sieci wi-fi oraz gniazda ładowarek USB. Tramwaj wyposażony zostanie również w nowoczesną diagnostykę on-line, pozwalającą monitorować jego stan zdalnie.
Każdy tramwaj będzie miał 48 miejsc siedzących i 122 stojące oraz dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych. Jego maksymalna prędkość to 70 km/h.
Pierwsze tramwaje wyjadą na trasę prawdopodobnie na początku września 2019. Początkowo MZK planował, że linia tramwajowa nr 1 zostanie uruchomiona pod koniec czerwca.
Wydział Promocji i Informacji
fot. Bartłomiej Nowosielski