Na ręce prezydenta miasta Jacka Wójcickiego, dyrektor sprzedaży PESA Bydgoszcz S.A przekazał pierwszą kartę pojazdu, która oficjalnie otworzyła drzwi do nowego wagonu tramwajowego „Twist”.
To pierwszy z 14 zamówionych wagonów tramwajowych, które już wkrótce będą wozić gorzowskich pasażerów.
„Twist” specjalnie dla Gorzowa
Oficjalna prezentacja pierwszego wagonu to zwieńczenie dużej części projektu tramwajowego, realizowanego w ramach „Systemu zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”. A ten został podzielony na dwa projekty. Beneficjentem pierwszego z nich jest Miasto Gorzów Wielkopolski. Zakres rzeczowy obejmuje budowę nowej trasy tramwajowej, modernizację już istniejących tras, budowę punktu przesiadkowego oraz zakup i wdrożenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu. Natomiast drugi projekt realizowany jest przez MZK Sp. z o.o. – swoim zakresem obejmuje m. in. zakup 14 nowych wagonów tramwajowych, modernizację hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych.
Produkcji wagonów podjęła się firma z Bydgoszczy PESA S.A. Gorzowski „Twist” został wyprodukowany na indywidualne zamówienie dla miasta Gorzowa. Pierwszy jest już w Gorzowie, a kolejne są w trakcie procesu produkcyjnego.
Nowy wagon ma 24,2 m długości, 2,4 m szerokości, rozwija prędkość maksymalną do 70 km/h. Posiada 48 miejsc siedzących i 122 stojące. Jest całkowicie niskopodłogowy, ma bezprzewodową sieć wewnątrz i zainstalowany system informacji pasażerskiej i stuprocentowy udział niskiej podłogi. Walory techniczne pojazdu prezentował członek zarządu PESA S.A., dyrektor sprzedaży, Sławomir Piątek. Życzył prezydentowi i mieszkańcom Gorzowa dobrej eksploatacji i wygodnych podróży. Podkreślił, że gorzowski tramwaj to również dla bydgoskiego przedsiębiorstwa wartość dodana, gdyż jeszcze zanim oficjalnie wyjechał na tory odbiera nagrody, a w planach jest jego prezentacja na największych europejskich targach komunikacyjnych w Gdańsku, jesienią bieżącego roku.
Pojawienie się Twista na gorzowskich torach to rewolucja w gorzowskiej komunikacji tramwajowej, która w tym roku obchodzi jubileusz 120-lecia istnienia. Krótką historię gorzowskich tramwajów przedstawił prezes gorzowskiej MZK Roman Maksymiak i zaznaczył, że tramwaje „Twist” są spełnieniem marzeń o nowoczesnym taborze tramwajowym w Gorzowie sprzed ponad 20 lat.
Gorzowski tramwaj – siła lubuskiej współpracy
Uroczystość oficjalnego przekazania wagonu dla Gorzowa była okazją, by podziękować i docenić zaangażowanie i prace wielu osób, bez pomocy których nie udałoby się sprawnie zrealizować założeń projektu tramwajowego. Prezydent Jacek Wójcicki podziękował za zaangażowanie i podkreślił, że tramwaje w Gorzowie i rozwój systemu komunikacji to wspólna sprawa całego województwa, stąd niezbędna była pomoc zarówno władz centralnych i samorządowych. – Tylko dzięki połączeniu sił i współpracy, projekt którego początki sięgają 2004 roku dziś spełnia na naszych oczach – powiedział prezydent Wójcicki.
Oficjalne podziękowania wręczył na ręce minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej, marszałek województwa Elżbiety Anny Polak, parlamentarzystów RP Krystyny Sibińskiej i Tomasza Kucharskiego, senatora Waldemara Sługockiego, wojewody lubuskiego Władysława Dajczaka, wiceprzewodniczącego sejmiku województwa lubuskiego Mirosława Marcinkiewicza, a także prezesa bydgoskiej PESY, Krzysztofa Sędzikowskiego, w imieniu którego podziękowania odebrał dyrektor Sławomir Piątek.
W uroczystości oficjalnego przekazania dla Gorzowa tramwaju uczestniczyli również: senator Władysław Komarnicki, radni Rady Miasta Gorzowa: Grażyna Wojciechowska, Alicja Burdzińska, Halina Kunicka, Jacek Sterżeń oraz Tomasz Manikowski, wiceprezydent Agnieszka Surmacz, dyrektorzy wydziałów merytorycznych UM Gorzowa, odpowiedzialni za realizację projektu, pracownicy urzędu i MZK.
Dym, czerwona kokarda i pierwsza trasa…
Po części oficjalnej uroczystości, zaproszeni goście oraz dziennikarze zostali zaproszeni do pierwszej oficjalnej podróży gorzowskim „Twistem”. Zanim to nastąpiło, prezydent miasta Jacek Wójcicki z rąk dyrektora sprzedaży z PESA, Sławomira Piątka otrzymał pierwszą oficjalną kartę pojazdu, która otworzyła drzwi do środka. To karta imienna, wyprodukowana specjalnie dla gospodarza miasta – podkreślił dyrektor Piątek.
„Twist” pokonał kilkaset metrów po pętli tramwajowej na terenie zajezdni MZK. Zanim wyjedzie w oficjalną trasę po mieście i zacznie wozić pasażerów musi jeszcze otrzymać świadectwo homologacji wystawione przez Instytut Pojazdów Szynowych. Po jego otrzymaniu PESA przedstawi tramwaj dla MZK do odbiorów technicznego i końcowego. W ramach odbiorów tramwaj będzie musiał pokonać 100 kilometrów bezawaryjnie. Wówczas, po podpisaniu protokołów odbiorów stanie się własnością Spółki.
Wydział Promocji i Informacji
Fot. Łukasz Kulczyński