Przebudowa skrzyżowania ulic Bolesława Chrobrego, Wybickiego i Władysława Jagiełły będzie realizowana w dwóch etapach; w pierwszym, dotyczącym południowej strony skrzyżowania tj. odcinka ul. Bolesława Chrobrego do ul. Pocztowej/Wełniany Rynek, a także południowej części jezdni ul. Wybickiego i Władysława Jagiełły, wprowadzanie nowej organizacji ruchu rozpocznie się we wtorek (6 kwietnia) i potrwa cały dzień – skrzyżowanie będzie jeszcze przejezdne, natomiast należy spodziewać się tam znaczących utrudnień w ruchu.
W środę (7 kwietnia) od godzin porannych planowane jest częściowe zamknięcia tego skrzyżowania oraz wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
W ramach pierwszego etapu planowane są następujące zmiany w organizacji ruchu:
– zachowana zostanie częściowa przejezdność skrzyżowania ul. Bolesława Chrobrego, Wybickiego i Władysława Jagiełły tj. utrzymany będzie ruch w obu kierunkach między ulicą Władysława Jagiełły i Wybickiego (po jednym pasie ruchu w każdym kierunku). W tym celu kierowcy jadący ul. Wybickiego od strony ronda Kosynierów Gdyńskich na wysokości restauracji McDonald zostaną przekierowani na jezdnię północną. Natomiast zwężenie ul. Jagiełły nastąpi na wysokości skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego,
– na skrzyżowaniu ulic Władysława Jagiełły i Dąbrowskiego nastąpi zmiana oznakowania pasów ruchu. Dla jadących od strony ul. Walczaka wydzielony zostanie tylko jeden pas ruchu do jazdy na wprost (lewy pas ruchu). Prawy pas ruchu funkcjonować będzie jako prawoskręt w ul. Dąbrowskiego z możliwością jazdy na wprost wyłącznie dla autobusów,
– z uwagi na charakter prowadzonych robót ograniczona zostanie liczba przejść dla pieszych w rejonie przebudowywanego skrzyżowania. Jedynym otwartym przejściem będzie to zlokalizowane na ul. Wybickiego. Zostanie ono wyposażone w sygnalizację świetlną wzbudzaną przez pieszych przyciskiem. Piesi przez ul. Bolesława Chrobrego będą mogli przejść na wysokości skrzyżowania z ul. Pocztową i Wełniany Rynek, gdzie wykonawca wykona specjalny korytarz. Czynne będą przejścia przy skrzyżowaniu z ul. Sikorskiego. Przez ul. Władysława Jagiełły będzie można przejść istniejącym przejściem przy skrzyżowaniu z ul. Dąbrowskiego,
– duże zmiany nastąpią również na skrzyżowaniu ul. Bolesława Chrobrego i Sikorskiego. Już od tego skrzyżowania zamknięty zostanie wjazd na ul. Bolesława Chrobrego w kierunku ul. Jagiełły. Zapewniony zostanie wyłącznie dojazd do ul. Pocztowej od strony zachodniej jezdni ul. Bolesława Chrobrego (ruch „pod prąd”). Na skrzyżowaniu wyłączona zostanie sygnalizacja świetlna. Przy pomocy oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu (separatory) utworzone zostanie tymczasowe rondo, przez środek którego przejeżdżać będą tramwaje. Ruch rowerowy ze względu bezpieczeństwa zostanie tymczasowo ograniczony.
Ulica Bolesława Chrobrego na odcinku od mostu Staromiejskiego do ul. Sikorskiego będzie otwarta. Na wschodniej jezdni ul. Bolesława Chrobrego na odcinku od ul. Spichrzowej do ul. Sikorskiego ograniczona zostanie ilość pasów ruchu do dwóch z czego jeden (ten po prawej) będzie przeznaczony wyłącznie do poruszania się oraz postoju autobusów i obsługi pasażerów. W miejscu tym powstanie przystanek zastępczy za zlikwidowany przystanek „Arsenał”,
– istotne zmiany obejmą również skrzyżowanie ul. Bolesława Chrobrego z ul. Spichrzową. Na Moście Staromiejskim przed dojazdem do skrzyżowania za pomocą żółtego oznakowania poziomego zmieniony zostanie rozkład pasów. Wydłużony zostanie pas lewoskrętu, do jazdy na wprost w kierunku ul. Sikorskiego zostanie pozostawiony wyłącznie środkowy pas, natomiast prawy pas będzie przeznaczony do jazdy w prawo oraz przejazdu na wprost wyłącznie dla autobusów.
Z uwagi na przewidywane zmiany natężeniu ruchu na poszczególnych kierunkach wykonawca robót dokona zmian w programie sygnalizacji.
Ul. Młyńska jak i Dworcowa w dalszym ciągu będzie funkcjonować jako droga dwukierunkowa. Powyższe zostało wprowadzone przez PWiK w ramach prac na skrzyżowaniu ul. Spichrzowej – Składowej – Garbary i będzie kontynuowane po zakończeniu tych prac.
Na skrzyżowaniu ul. Estkowskiego i Orląt Lwowskich zostanie wydzielony osobny pas do skrętu w lewo z ul. Estkowskiego w ul. Orląt Lwowskich. Prosto w kierunku Al. Konstytucji 3 Maja będzie można pojechać tylko jednym pasem.
Na potrzeby obsługi autobusów komunikacji miejskiej na ul. Kosynierów Gdyńskich przy bibliotece wprowadzony zostanie przystanek autobusowy. Przystanek zastępczy wykonany zostanie również na ul. Zielonej.
W związku z zamknięciem częściowym skrzyżowania wytyczone zostaną objazdy. Ulegną one modyfikacji w momencie zakończenia prac PWiK i udostępnienia dla ruchu skrzyżowania ul. Spichrzowej, Składowej i Garbary. Trasy objazdów wyglądają następująco:
– dojazd z mostu Staromiejskiego w kierunku ul. Kosynierów Gdyńskich będzie odbywał się ul. Spichrzową, Młyńską, Sikorskiego. Dalej kierowcy będą mogli skręcić ul. Kosynierów Gdyńskich przy bibliotece lub pojechać w kierunku al. Konstytucji 3 Maja. Po udrożnieniu przez PWiK skrzyżowania ul. Spichrzowej, Składowej i Garbary kierowcy będą mogli pojechać również z ul. Spichrzowej w ul. Garbary bądź ul. Składową i Jancarza w zależności od celu podróży,
– zaleca się, aby kierowcy jadący z Zawarcia na osiedle Górczyn oraz z osiedla Górczyn na Zawarcie korzystali z mostu Lubuskiego. Objazd do ul. Walczaka i os. Górczyn dla jadących mostem Staromiejskim przewidziano ul. Spichrzową, Hejmanowskiej, Warszawską. Dalej kierowcy będą mieli dwa warianty: albo zawrócą w rejonie skrzyżowania z ul. Szkolną na rondo turbinowe w rejonie Białego Kościoła i skręcą na nim w ul. Walczaka albo pojadą ul. Warszawską w kierunku ul. Głowackiego lub Podmiejskiej,
– objazd z ul. Władysława Jagiełły na Most Staromiejski będzie odbywał się ul. Wybickiego, Łokietka, Estkowskiego, Orląt Lwowskich, Sikorskiego i Bolesława Chrobrego. Po zakończeniu prac przez PWiK alternatywnie będzie można z ul. Sikorskiego skręcić w ul. Garbary i dojechać do mostu ul. Spichrzową oraz Nadbrzeżną,
dojazd z os. Staszica i ul. Kosynierów Gdyńskich do mostu Staromiejskiego również będzie odbywał się poprzez ul. Orląt Lwowskich, Sikorskiego i Bolesława Chrobrego oraz alternatywnie Spichrzową i Nadbrzeżną.
Drugi etap przebudowy będzie dotyczyć północnej części skrzyżowania przy otwarciu do ruchu ul. Bolesława Chrobrego.
Rafał Krajczyński – Miejski Inżynier Ruchu
fot. Bartłomiej Nowosielski
Mapa poglądowa całej inwestycji