Na gorzowskie tory wróciły tramwaje. Dokładnie od tygodnia wszystkie gorzowskie linie tramwajowe są ponownie obsługiwane przez tramwaje. To możliwe dzięki zakończeniu prac modernizacyjnych wzdłuż ulic Chrobrego, Mieszka I i Kazimierza Wielkiego.
1 sierpnia na trasy wróciły tramwaje na linii 2 i 3, obsługujące połączenia pomiędzy osiedlem Piaski, Wieprzycami i ulicą Dowgielewiczowej. Linia tramwajowa numer 1 działa już od dwóch lat.
To wielki dzień dla Gorzowa. Po niemal pięciu latach przerwy na gorzowskie wyremontowane i całkowicie zmodernizowane drogi wracają wszystkie tramwaje, a gorzowianie otrzymują prezent w postaci komfortowej komunikacji – podkreślił prezydent miasta Jacek Wójcicki.
Nie udałoby się to, gdyby nie ciężka praca wielu osób, które były obecne i służyły pomocą na każdym niemal etapie realizacji tego wielkiego komunikacyjnego przedsięwzięcia – podkreślił prezydent Wójcicki i podziękował obecnym podczas uroczystości gościom.
Na każdym etapie czuliśmy, że mamy wsparcie i dzięki temu, mimo niemałych przeszkód, udało się projekt doprowadzić niemal do końca – zakończył prezydent.
Przerwa w kursowaniu tramwajów trwała prawie pięć lat. Ostatni tramwaj pojechał po torach w stronę osiedla Piaski 30 września 2017 r.
Ponowne uruchomienie wszystkich linii tramwajowych w Gorzowie możliwe było dzięki zakończeniu prac modernizacyjnych wzdłuż ul. Chrobrego i Mieszka I, realizowanych w ramach projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” oraz remontowi ulicy Kazimierza Wielkiego.
W ramach pierwszego zadania wyremontowano odcinek drogi o długości 1 542,69 metrów, zamontowano 10 wiat przystankowych, wiatę rowerową, 25 ławeczek, 28 koszy na śmieci, 33 stojaki rowerowe, 6 tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Koszt zadania to 70 612 599,80 złotych. Zostało sfinansowane z w ramach działania 6.1: Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w wysokości 35 457 412,05 zł (trakcja, torowisko, deptak) w ramach projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”
Na Kazimierza Wielkiego wyremontowano odcinek o długości prawie kilometra (998 m), Przebudowano skrzyżowania z ulicami Chodkiewicza, Okrzei, Żwirki i Wigury, Kukuczki, Kilińskiego, Żółkiewskiego, wybudowano rondo na skrzyżowaniu z ulicą Czarnieckiego, przebudowano drogę wspomagającą, biegnącą wzdłuż torowiska, przebudowano ciągi piesze, wykonano 6 peronów tramwajowych, na których zamontowano 4 wiaty przystankowe, zmodernizowano siec kanalizacyjno-deszczową i inne. Koszt inwestycji to 13 130 364,92 złotych. Ten remont przeprowadzono z dofinansowaniem z rezerwy celowej Budżetu Państwa w kwocie 5 049 300 zł.
Realizacja projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” trwa od 2016 roku, objął również zakup 14 nowych wagonów tramwajowych oraz modernizację zajezdni tramwajowej Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Pierwszy kurs pasażerski na linii numer 2 w stronę osiedla Piasku obsłużył „stary Helmut”, który został odremontowany i na nowo wyposażony. Prezydent Wójcicki zabrał w poniedziałek na pokład tramwaju gości; posłankę do Parlamentu Europejskiego Elżbietę Rafalską, lubuskich parlamentarzystów Elżbietę Płonkę, Krystynę Sibińską i Waldemara Sługockiego, wojewodę lubuskiego Władysława Dajczaka, marszałek województwa lubuskiego Elżbietę Annę Polak, wiceprzewodniczącego sejmiku województwa lubuskiego Mirosława Marcinkiewicza oraz gorzowskich radnych z przewodniczącym Janem Kaczanowskim na czele. Obecni byli również: Marcin Wiśniewski – prezes ZUE – firmy, realizującej modernizację ulic Chrobrego i Mieszka I oraz Tomasz Granops – inżynier Kontraktu „Komplet Inwest”.
Wszyscy zgodnie przyznali, że gorzowianie kochają tramwaje, a współczesne warunki podróżowania po mieście są wyjątkowe i pogratulowali doprowadzenia tak skomplikowanego procesu inwestycyjnego do końca.
Tak wyglądał pierwszy kurs tramwaju na os. Piaski po inwestycyjnej przerwie. Poniżej załączamy galerię z tego wydarzenia.
Fot. Łukasz Kulczyński
Jednostka Realizująca Projekt